יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

חיפה מתחברת - ביקור לילי במאהלים החדשים

 [פורסם במקור באתר חי-פה, 6.8.2011]

בלילה שבין שישי לשבת, איפה שהוא אחרי חצות, התחדדה אצלי ההבנה שגם אם הציניקנים צודקים והפוליטיקאים יפוגגו את הדרישות הקונקרטיות של ההמחאה - קורה כאן משהו בלתי הפיך, שאותו אף אחד מהמניפולטורים המקצועיים כבר לא יצליח להחזיר לאחור.

מצאתי את עצמי יושבת  בכיכר בצומת אלנבי - הציונות, הצומת המרכזית בואדי ניסנאס, מוקפת אוהלים ופעילים ממאהלי חיפה: המאהל הגדול והותיק במרכז הכרמל ואחיו הצעירים בק. אליעזר ובואדי ניסנאס -  עדה לשיחה על המאחד את כלל השותפים והמייחד כל אחת מהקבוצות, על דמותה העתידית של מדינת ישראל בכלל ודמותה של חיפה בפרט , על ההכרה שרב המאגד  על המפריד - והבנתי שאת האמונה ביכולתם של אזרחים מן השורה להשפיע ולשנות אף אחד כבר לא יוכל לקחת מאיתנו, ומקבלי ההחלטות בכל הדרגים יאלצו לקחת זאת בחשבון.   מהמפגש המתהווה בין פעילים בכרמל, בואדי, בהדר, בקריית אליעזר ובבת גלים  יצאו עוד הרבה יוזמות שורשים ייחודיות, גם מעבר לפוקוס הנוכחי של המאבק ביוקר המחייה והרצון לקיום בכבוד.



הלילה הזה התחיל בגיחה ספונטנית למאהל בקריית אליעזר שהוקם בתחילת השבוע האחרון על ידי פעילים מקריית אליעזר ומבת גלים. המאהל שונה מאד באופיו מזה של מרכז הכרמל. צנוע יותר, יותר ספונטני ופחות מאורגן מהמערך המתוקתק היטב של מאהל האודיטוריום. שיחה שקטה ופחות אוירת מסיבה והתרחשות מאורגנת מתמדת, אוכלוסיה מאד מגוונת גילאית ותרבותית.  
דיון לילי במאהל קרית אליעזר. צילמה צליל רגב.

ביום חמישי התארח במאהל ראובן אברג'יל, ממנהיגי הפנתרים השחורים, ששוחח על המאבק אז והיום, גם הקולנוען עמוס גיתאי ביקר במאהל וישב לשוחח עם התושבים. המאהל ממוקם בכיכר מאירהוף שבלב המרכז המסחרי, בני נוער, קשישים ובוגרים, דוברי עברית, רוסית וערבית ניגשים לשאול ולהתעניין בפעילות, חלקם מצטרפים למעגלי השיחה ולדיונים.
ראובן אברג'יל, ממנהיג הפנתרים השחורים, בקרית אליעזר. 5.8.2011. צילם: עמר צנגוט

קרוב לחצות הגיעו לביקור מספר נציגים מהאח הבכור שבמרכז הכרמל ומהמצטרף החדש למשפחה בואדי ניסנאס.
השיחות הנפרדות כונסו למעגל אחד, בו הסביר מישל, ממקימי המאהל בואדי על הסיבות להצטרפותם למחאה ועל השיקולים לבחירה בהקמת מאהל נפרד ולא להצטרף לאחד המאהלים הקיימים. הבעיות המאפיינות את מצוקת הדיור של המגזר הערבי בחיפה הן יחודיות, ויש לתת להן מקום נפרד. אם זאת, חשוב מאד להיות חלק מהמאבק הכולל ולכן הגיע לבקר במאהל השכן  - והזמין את הנוכחים לביקור במאהל בואדי.
לאחר השיחה הצטרפה קרין, אחת הפעילות הבולטות במאהל ק. אליעזר, אל ניציג מאהל הכרמל לביקור גומלין בואדי ניסנאס. המפגש בין נציגי שלושת המאהלים, הדיון על תיאום מדיניות ופעילות לצלילי צפירות וקריאות אהדה בעברית ובערבית  של המכוניות החולפות בצומת - זו הייתה חוויה סוריאליסטית ומעצימה שלא במהירה תשכח. 
נציגי המאהלים במרכז הכרמל ובקרית אליעזר מתארחים במאהל החדש בואדי ניסנאס. דיון לילי על דרכי לתיאום פעילות ומדיניות בין המאהלים השונים בחזית החיפאית

** ביום ראשון יוקם מאהל בגן הזכרון שבהדר, מול בניין העירייה.  כפי הנראה אתמול הקימו מאהל גם בשפרינצק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה